יום שישי, 1 בינואר 2016

כיצד ניתן לדעת שמוצר קוסמטי הוא אכן טבעי ואורגני?

שלום רב,

זה הפרסום הראשון שאנו מפרסמים בבלוג זה ועוד יום לפני סיום השנה האזרחית. אכן הרגשה חגיגית.
הנושא עליו אכתוב הינו נושא לא ברור דיו וגם אינו ממש מוגדר מבחינה ממסדית, בארץ וגם לא בעולם.
אנסה לפשט את העניין ולהסביר כיצד ניתן לדעת האם מוצר קוסמטי הוא אכן ממקור טבעי או טבעי ואורגני או האם הוא רק מתיימר להיות כזה.
מכיוון שאין הגדרה ממסדית בתחום הקוסמטיקה למושגים טבעי ואורגני, השוק הנ"ל , בישראל וגם בחו"ל, אינו ברור ובמקרים רבים גם אינו אמין. רבים המוצרים אשר נותנים תדמית טבעית, אך בפועל אינם כאלה או שהינם טבעיים חלקית.
ובמידה ואנחנו מחפשים מוצר טבעי אמיתי, איך נדע למצוא על המדף מוצר כזה בין כלל המוצרים?


איך נדע שהמוצר הקוסמטי על המדף אכן טבעי ואורגני?

כאן אציע 2 שיטות בדיקה, האחת פשוטה ומהירה והשנייה יסודית יותר ודורשת זמן בדיקה.


1. נבדוק האם על אריזת המוצר יש לוגו, של חברת רישוי ופיקוח טבעית/אורגנית, אמיתי!

מדגיש את המילה "אמיתי" וכאן יש לבדוק שאכן הלוגו הינו של חברת רישוי קיימת ומוכרת.
בשונה מתחומי החקלאות והמזון אשר בהם ישנן חברות פיקוח ישראליות כדוגמת "אגריאור" אשר מפקחות ונותנות רישוי לחקלאי, בקוסמטיקה אין רישוי ופיקוח של חברה מקומית ולכן הפיקוח יהיה לרוב של חברה אירופאית.
חברות רישוי ופיקוח מוכרות וידועות:
ECOCERT הצרפתית, BDIH הגרמנית, SOIL ASSOCIATION האנגלית, ICEA האיטלקית, NATRUE (תקן שנוסד ע"י חברות מובילות בתחום) ובארה"ב- USDA...
ישנן חברות נוספות ברחבי העולם, אך אלה הנפוצות ביותר.

לוגו כזה על מוצר מאשר את עמידתו של המוצר בתקן, וע"י כך מאפשר ללקוחות לדעת שההצהרה לגביו, כטבעי, נכונה ושלא מדובר בססמאות שיווקיות ריקות מתוכן או בניסיון ליצור תדמית טבעית למוצר.


ולהלן מספר דוגמאות של לוגואים:



 אציין, מנסיוני בעבודה עם תקנים טבעיים / אורגניים, שהפיקוח הינו רציני והדרישות אינן פשוטות; הוא מתייחס למכלול שלבי ייצור המוצר, החל מנוסחת היצור, דרך חמרי הגלם, תהליכי הייצור, האריזות, המלל ועוד.
דרישות התקנים משתנים מחברה לחברה ואינם בהכרח זהים. בתקופה האחרונה יש באירופה מגמה לאיחוד תקנים ולשם כך הקימו מספר חברות את תקן- COSMOS.

ברוב המקרים, בנוסף ללוגו, יצויין % הרכיבים ממקור טבעי ו% הרכיבים מחקלאות אורגנית.
לדוגמא:

כהערת ביניים אציין שהתקנים אינם מחייבים שהמוצר יהיה 100% ממקור טבעי. לדוגמא ב- ECOCERT המוצר נדרש שלפחות 95% יהיה ממקור טבעי, כאשר הרכיבים שאינם ממקור טבעי חייבים להיות מאושרים בהתאם לסטנדרטים של התקן ויש רכיבים רבים האסורים לשימוש.
רכיב נפוץ מאוד, לדוגמא, האסור לשימוש בתקנים הטבעיים/אורגניים הינו הבושם הסינטטי ולכן מוצר שיכיל ריח ממקור שאינו טבעי לא יקבל רישוי כזה.
ישנם בשוק מוצרים אשר הינם 100% ממקור טבעי (אין רבים כאלה) ובהם גם מערכות השימור, אמולסיה, הסמכה, ריח ועוד הינן ממקור טבעי- עניין לא פשוט לביצוע במוצרים כדוגמת קרמים לסוגיהם. (מוצרי תחליב המיוצרים מרכיבים שמניים ומימיים).


2. נבדוק את רשימת הרכיבים!


על כל אריזה של מוצר קוסמטי חייבת להופיע רשימת הרכיבים בסדר יורד: מהרכיב המהווה את החלק הגדול ביותר במוצר ומטה.
במקרים רבים מוצנעת רשימת הרכיבים היכן שהוא מאחור- אך היא חייבת להמצא על כל מוצר.

הרכיבים כתובים בשיטת ה-
 (INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingredients

הם יהיו כתובים בלועזית בלבד ובהרבה מקרים לא יהיו מובנים.

לדוגמא:

הרכיב הנהדר חמאת שיאה יכתב: (Butyrospermum Parkii (Shea Butter
חוחובה תיכתב כך: Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil

מעטים יודעים מה פירוש: Butyrospermum Parkii או Simmondsia Chinensis
כל שכן שמותיהם של רכיבים שאינם טבעיים ולכן רשימת רכיבים של מוצר קוסמטי תיראה ללקוח/ה הממוצע/ת כמו "סינית ספרותית" , רשימה לא ברורה אשר אינה מסבירה בשפה פשוטה מה יש במוצר. 


בד"כ, כאשר על מוצר מסוים יופיעו גם שמות רכיבים בעברית, הם לא יכללו את כלל הרכיבים אלא רק את החשובים, הפעילים או אלה הנשמעים טוב באופן שיווקי והם לא יהיו בהכרח המרכיבים המרכזיים של המוצר!

על כן נחזור שוב לרשימת ה Ingredients- בה יש מידע רב לגבי הרכב המוצר. למי שהעניין חשוב ומוכן/ה להשקיע בזאת קצת זמן, אני ממליץ לבדוק מה הוא כל רכיב באינטרנט וע"י כך לדעת האם הרכיב טבעי או לא וגם מה תפקידו.
באינטרנט מידע רב והבדיקה תיתן תמונה רחבה לגבי הרכבו של המוצר ומה אנו מורחים על עורינו. סביר להניח שיהיו פה ושם רכיבים שעדיין מהותם לא תהיה ברורה לחלוטין.

ניתן למצוא באינטרנט מגוון אתרים העוסקים ברכיבים, מהותם ובטיחותם. ניתן להקליד בחיפוש את שם הרכיב ולקבל תשובות.
להלן מספר אתרים שכאלה:

EWG's Skin Deep- אתר זה נותן גם ציוני בטיחות לרכיבים.

Cosdna- מסביר מה התפקיד של הרכיב

Cosmetic ingredient Review- אתר המסביר לעומק כל רכיב מגובה במחקרים. למחפש/ת העמוק/ה.

ישנם אתרים נוספים העוסקים ברכיבים אך גם חיפוש רגיל בגוגל יביא למידע רב על כל רכיב ורכיב.

לסיכום הנושא אמליץ , לא לסמוך בהכרח על התדמית שיוצרים היצרנים באותיות הגדולות, אלא לחפש לוגו טבעי ואורגני של חברת רישוי טבעי מוכרת, המאשר את הצהרות היצרן. בעניין זה, אין להתפתות לססמאות שיווקיות או לתמונות של פירות וירקות עסיסיים, צמחי תבלין או נופים מהממים למיניהם.
במידה ומה שאת/ה מחפש/ת זה מוצר טבעי או אורגני, התשובה נמצאת בתקינה וברשימת הרכיבים.


הכותב: איתי קינן, מייסד ומנכ"ל FARAN קוסמטיקה טבעית.


6 תגובות: